قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

قالب وبلاگ

script src="http://431.ir/ads/feed/show_banner.php?AdsID=61450&num=8&percent=20&size=1&direction=1&cat=0&subcat=0&theme=0&domain=bziran.com" > دی 94 - علمی وفرهنگی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساس

 

 
 خانواده ساس
 
روش مبارزه با ساس
این خانواده به انگلیسی Bed Bugs و در ایران نیز با اسامی ساس های رختخواب ، ساس های تخت خواب و ساس های خونی خوانده می شود و حدود 70 گونه در جهان دارد . کلیه ی گونه ها از خون پرندگان و پستانداران می مکند .اصولاً این حشرات شب هنگام برای مکیدن خون میزبان به طور موقت به آن نزدیک شده و در سایر اوقات در محل های تاریک پناهنده می شوند ( یوزینگر ، 1966 ) . این گونه ها به علت زندگی انگلی دارای شکل بدن ویژه ای می باشند . اندازه ی بدن در این حشرات بسته به وضعیت تغذیه در آن ها متفاوت است و اغلب به طول 3 تا 6 و گاه تا 10 میلی متر می رسد . بدن پهن ، به شکل بیضی ، معمولاً به رنگ قهوه ای ، پوشیده از موهای نسبتاً متراکم و از بالا به سمت داخل فشره شده است . سر عریض و چشم های مرکب کوچک و فاقد چشم ساده هستند . خرطوم در حالت استراحت داخل شیاری در سطح زیری قفس سینه مستقر می شود . بال های عقبی کاملاً از بین رفته اند و بال هایی جلوی نیز به شکل فلس هایی در دوطرف سپرچه مشاهده می شوند . پنجه ها 2 تا 3 بندی هستند .
 
این حشرات در محل های سکونت انسان به سر می برند و در اثر بوی خاص خود به آسانی شناخته می شوند . به علت عدم قابلیت انسداد منافذ غدد بودار ، ترشحات آن ها به طور مداوم به بیرون جاری می شود و با تعقیب بوی باقی مانده از آن ها می توان به محل اختفای این حشرات پی برد . اصولاً شب فعال هستند و از قسمت های پوشیده نشده بدن میزبان خون می مکند .
این حشرات توسط خرطوم خود در پوست بدن میزبان منافذی نزدیک به هم ایجاد می نمایند تا به رگ های خونی ظریف دسترسی پیدا کنند . انسان سوراخ شدن پوست بدن را توسط این حشرات حس نمی کند و تنها با احساس خارش یا سوزش در محل مکیده شده پی به وجود آن می برد و در این هنگام ممکن است انگل مدتی قبل ، از آن محل دور شده باشد . همچنین در اثر لکه های خون باقی مانده در رختخواب بلافاصله به وجود آن ها پی برده می شود . خون میزبان با یک نوبت تغذیه توسط این گونه ها مدت طولانی در روده ی آن ها باقی می ماند و بسته به نیاز انگل مورد مصرف قرار می گیرد . در صورتی که این حشرات جهت مکیدن خون به انسان دسترسی نداشته باشند ، به انواع مختلف پرندگان و سایر پستانداران حمله ور می شوند . پوره ها تا 6 ماه و حشارت کامل نیز تا یک سال قادرند در برابر گرسنگی مقاومت نمایند .این حشرات در صورت نیاز می توانند با سرعت 125 سانتی متر در هر دقیقه از جایی به جای دیگر کوچ نمایند  . مرحله جنینی در 8 روز و مرحله پورگی 7 هفته طول می کشد .
 
ساس در خانه
این حشرات به روش خاصی جفت گیری می نمایند . نر جثه ای کوچک تر از ماده دارد و از سمت راست بدن ماده روی آن استقرار می یابد و آلت جفت گیری خود را به اندام ریباگاس ( Ribagas organ , Ectospermalege ) چهارگوش و با دیواره ی ظریف موجود بین صفحات حلقه های 4 و 5 شکم ماده فرو می برد . عمل جفت گیری با سوراخ شدن دیواره ی این محفظه توسط آلت جفت گیری نر و ریخته شده اسپرم ها به حفره عمومی بدن تحقق می یابد . اسپرم ها فعالانه به سمت تخمدان ها عزیمت می نمایند .
ماده تخم های خود را در دسته های کوچکی در شکاف اشیاء مختلف می چسباند و هر ماده حدود 100 تا 250 عدد تخم رها می کند . تخم ها در شرایط محیطی مساعد ( هوای گرم ) در 6 تا 8 هفته به حشره ی کامل تبدیل  می شوند . حشرات کامل تا چند ماه عمر می کنند و از نظر انتقال برخی از عوامل بیماری زا در انسان بسیار خطرناک می باشند . خانواده ی Polyctenidae از خویشاوندان نزدیک به این حشرات و دارای اجداد مشترکی هستند . خانواده ی Polyctenidae انگل بیرونی خفاش ها می باشند .
ساس رختخواب Cimex lectularius ، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره و به طول 5 میلی متر می باشد . شاخک ها 4 حلقه ای و بدن پوشیده از مو است . این حشره احتمالاً در دوران گذشته انگل بیرونی خفاش ها بود و پس از دوره ی غارنشینی به صورت انگل بیرونی انسان در آمده است . ساس رختخواب در هر نوبت تغذیه قادر است دو برابر وزن بدن خود از خون میزبان بمکد . پوره ها در هر سن  پورگی و همچنین حشره ی ماده قبل از تخم گذاری ضروری است حداقل یک نوبت از خون میزبان بمکند . تخم ها به شکل استوانه ای هستند . این حشره احتمالاً میزبان خود را از دما و بوی بدن آن می یابد . ساس رختخواب جزء آفات منازل ، هتل ها ، سربازخانه ها و سایر محل های مسکونی انسان به شمار می رود .این حشرات شب فعال است و روزها داخل شکاف دیوارها ، داخل رختخواب ها ، قسمت زیری لبه های اشیاء مختلف ، زیر کاغذ دیواری و سایر محل های مشابه مخفی می شود . پهن بودن بدن این حشره آن را قادر می سازد که در شکاف های بسیار کوچک پناه گیرد . این حشره توسط البسه ، چمدان های مسافرتی یا اثاثیه ی منزل از جایی به جای دیگر منتقل می شود و یا در صورت نیاز از منزلی به منزل دیگر مهاجرت می نماید .
ساس رختخواب در سراسر ایران پراکنده است و به عنوان انگل بیرونی انسان محسوب می شود ساس C.rotundatus(=hemipterus) گونه ای گرمسیری است و در جنوب آسیا و همچنین آفریقا به وفور یافت می شود و از خون انسان می مکد .
گونه ی Haematosiphon inodorus ، در آمریکای شمالی و مرکزی انگل بیرونی ماکیان است و دارای خرطوم درازی می باشد . ساس ( Lam(Oeciacus hirundinis ، در مناطق پراکنش گونه ی قبلی در لانه ی پرستوها به سر می برد .
 
آسیب رساندن ساس به انسان

 

مشکلات بهداشتی ساسها:

ساسها از انگل های خارجی حیوانات ساکن غار (احتمالا خفاشها) در زمان غارنشینی انسان تکامل پیدا کرده اند. اولین بار توسط نویسندگان رومی و یونانی به عنوان یک مشکل در مدیترانه از آنها یاد شده است. این حشرات در قرن 11 در آلمان ،قرن 13 در فرانسه و قرن 16 در انگلیس تعیین هویت شدند.

مشکلات بهداشتی ساسها:
ساسهای بستر متهم به انتقال تعداد زیادی از بیماریها شده اند ولی تاکنون موارد ذیل ثابت شده است.
1-ایجاد کم خونی(به علت خونخواری زیاد)
2- حساسیت در افراد حساس. در بعضی افراد ممکن است تاولهای هموراژیک بزرگی به وجود آید. و در بعضی ممکن است قرمزی و ادم مشاهده شود.
3-کم خوابی یا بیخوابی
4- خارش شدید و عفونت های ثانویه
5- بوی بد مکان ساس زده

روش نابودی ساس


چرخه زندگی:
در محل سکونت انسان مانند منازل،هتل ها، خوابگاهها، زندان ها،سرباز خانه ها، بیمارستان ها ، سرای سالمندان و ... یافت میشود.
آنها در شکاف دیوار، کف خانه ها، اثاثیه، لابلای کار تنها، پشت کاغذ دیواری، کمد ها و درهای چوبی و قفسه کتابخانه ها مبلمان، تشکها و پشتی ها مخفی میشوند.
در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته تغذیه میکنند. اگر انسان در دسترس آنها نباشد از سایر حیوانات خونخواری میکنند.
ساسها هنگام خونخواری 3 یا 4 بار با فاصله چند دقیقه شخص را میگزند تا سیر شوند.
ماده بالغ روزی 2-3 تخم میگذارد. که در طول زندگی جمعاَ 200-500 تخم می رسد. تخم های یک میلیمتری سفید مروارید شکل اند. در مکانهای یاد شده قرار داده میشوند. زمان باز شدن تخم ها که معمولا 10-9 روز بعد از جنین دار شدن است به درجه حرارت بستگی دارد. 5 مرحله نمفی وجود دارد. که هر مرحله قبل از پوست اندازی به یک وعده خون نیاز دارد تا تبدیل به مرحله بعدی گردد.


مراحل تخم تا بلوغ کامل و تخم گذاری مجدد بسته به حرارت محیط بین 19-7 هفته متغیر است . در حرارت 27 درجه تخم ها در کمتر از یک هفته شکفته میشوند. درطول سال چند نسل ساس بوجود می آید. در دسترس بودن منبع خون در زمان تولید مثل تاثیر میگذارد. ساس های بالغ در تابستان هر هفته تغذیه میکنند. در ماههای سرد تر تغذیه آنها کمتر صورت میگیرد. در زمستان چیزی نمی خورند و در بهار برای تغذیه ظاهر میشوند. ساس ها گرسنگی را تا 550 روز تحمل میکنند! خانه هایی که مستاجری هستند بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند.

تشخیص:
*زخم های محل گزش پاپولهای سفتی بوده که از یکدیگر فاصله کمی داشته و دوتادوتا یا سه تا سه تا با هم ظاهر میشوند. شکل خوشه ای گزش ها در تمایز گذاشتن بین زخم ها با گزش سایر حشرات مهم است.
*دیدن ساس (مرده یا زنده) در محل خواب
* رد خون در روی ملحفه ها و مخفی گاههای ساسها
*روشن کردن ناگهانی برق در شب و مشاهده ساس ها
*جستجو در لابلای درزها و شکاف ها

انواع ساس




ادامه مطلب

[ دوشنبه 94/10/28 ] [ 4:57 عصر ] [ نیما نظریان پور ]

اقدامات داریوش بزرگ

کارهای بزرگ به فرمان داریوش

 

1.ساختن کاخ معروف به تخت جمشید در فارس فعلی . که اتمام آن در زمان سلطنت خشایار شا و اردشیر بود و پنجاه سال طول کشید. 

2. ضرب دو نوع سکه طلا بنام (داریک) و سکه نقره بنام (سیکلو) .

3. در سال 514 ق.م. یعنی در سال اول سلطنت خط (آرامی) فنیقی را جانشین خط میخی کرد.

4. تعلیمات اجباری و رایگان را برای تمام مردم با خط جدید آرامی اجرا نمود.

ادامه مطلب...


ادامه مطلب

[ دوشنبه 94/10/28 ] [ 4:54 عصر ] [ نیما نظریان پور ]

شش غلط احمدینژاد در یک پاراگراف!

نقل قول:

آفتاب: محمود احمدی‌نژاد کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات دهم در سخنرانی که در سمنان محل تولدش صورت داد، گفت: «زمانی که در سعدآباد، آن توافقنامه یک جانبه تحمیلی و نمی‌خواهم بگویم، ولی ننگین را تنظیم کردند با خود گفتند کار ملت ایران تمام شد. آنها گفتند باید تمام فعالیت‌ها تعلیق و در آزمایشگاه‌ها بسته شود و رشته‌های دانشگاهی که مربوط به انرژی هسته‌ای هستند در دانشگاه تعطیل شود. آنها با امضای این توافقنامه جشن و پایکوبی کردند و در آن زمان نخست وزیر معزول وقت انگلیس مصاحبه کرد و گفت ما میوه عراق را در سعدآباد چیدم». [+]

در این پاراگراف احمدی‌نژاد شش اشتباه فاحش را صورت داده که خدا کند عمدی نباشد. در غیر اینصورت یا ایشان دروغ گفته‌اند که در این حالت از شرایط کاندیداتوری ساقط می‌شوند و یا غلط به عرض ایشان رسانیده‌اند که در این صورت نیز مدیریت ایشان زیر علامت سوال قرار می‌گیرد.

این شش اشتباه و یا خدای ناکرده دروغ عبارتند از: 

1- آنچه در سعدآباد اتفاق افتاد توافقنامه نبود بلکه یک بیانیه بود. شاید ایشان (احمدی‌نژاد) تفاوت بین توافقنامه و بیانیه را به خوبی نمی‌دانند و بهتر است دوستان وزارت خارجه‌ای ایشان این تفاوت‌ها را به ایشان تبیین کنند. 

2- در سعدآباد هیچ توافقی مبنی بر تعلیق صورت نگرفت. در سعدآباد جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که داوطلبانه می‌تواند تعلیق محدود را برای مدتی که خود می‌خواهد برای اعتمادسازی انجام دهد. در این مذاکرات ایران داوطلبانه بودن تعلیق را به آنها تحمیل نمود در حالی که قطعنامه آژانس آن را الزامی کرده بود.
 
ای‌کاش احمدی‌نژاد به اسناد این مذاکرات رجوع می‌کرد و سپس لب به سخن می‌گشود. 

3- مذاکره حول محور تعلیق موقت، صرفا روی محور نطنز بود و اینکه ایشان فرموده‌اند تمام فعالیت‌های آزمایشگاهی بسته شود جای تعجب است چون بعد از سعدآباد فعالیت اصفهان و (U.C.F) ادامه یافت و قطعه‌سازی و مونتاژ نیز ادامه پیدا کرد. 

4- در مذاکرات هیچ بحثی از آزمایشگاه‌ها نبوده و اینکه گفته‌اند آزمایشگاه‌ها بسته شد، کاملا خلاف واقع و نادرست است. 

5- اینکه آقای احمدی‌نژاد گفته‌اند «رشته‌های دانشگاهی مربوط به انرژی هسته‌ای در این مذاکرات توافق شده بود که تعطیل شوند» نیز کذب محض است. در این مذاکرات هیچ کجا بحث در خصوص موارد دانشگاهی صورت نگرفت و همه دانشگاه‌ها و ملت ایران شاهد است که هیچ رشته دانشگاهی تعطیل نشد بلکه موضوع محدودیت تحصیلی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور فقط در قطعنامه‌های شورای امنیت و آن هم در دوران خود آقای احمدی‌نژاد صورت گرفته که طی این قطعنامه‌ها دانشجویان ایرانی را محروم از تحصیل در رشته‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای کرده‌اند. 

باز ای‌کاش آقای احمدی‌نژاد به قطعنامه‌های صادر شده در دوران خود نیم نگاهی می‌کردند که خدای ناکرده دروغی از زبان ایشان ولو به طور سهوی جاری نشود. 

6- بحث بیانات نخست‌وزیر معزول وقت انگلیس هم تا جایی که بنده در کلیه اسناد و اینترنت جستجو کردم هیچ مطلبی را نه آن زمان و نه از آن زمان تاکنون ندیده و نشنیده‌ام. به جا است که آقای احمدی‌نژاد از مشاوران اطلاعاتی و مطبوعاتی خود بخواهند تا یکبار دیگر کلیه اخبار تلکس‌ها و حتی میل‌های خودشان را نظاره کنند تا اگر سندی در خصوص این گفته‌ها یافته‌اند ما را نیز مطلع نموده؛ چرا که توهین به ملت را به زبان دشمن گذاشتن کار شایسته‌ای نیست. 

به هر حال بد نیست آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود به گونه‌ای بیان برانند که در صورت نیاوردن رأی مجبور به پاسخگویی به این سخنان خدای نکرده دروغ نگردند. 

در تمام این مذاکرات که مقام معظم رهبری در جریان ریز آن بوده‌اند این موارد گفته شده یافت نمی‌شود و اگر این چنین می‌بود هیچگاه معظم له تن به این به تعبیر آقای احمدی‌نژاد «توافقنامه (مذاکرات) ننگین» را نمی‌دادند. 

مقام معظم رهبری چند هفته بعد از مذاکرات سعدآباد در ملاقات کارگزاران نظام با ایشان، از روند فعالیت هسته‌ای دفاع فرمودند.

منبع : آفتاب




ادامه مطلب

[ یکشنبه 94/10/27 ] [ 10:50 عصر ] [ نیما نظریان پور ]